Slovenske željeznice kupuju autobusni kolodvor u Ljubljani

Bez autora
Dec 02 2025

Nakon što je autobusni kolodvor u Ljubljani ignorirao zahtjeve Slovenskih željeznica da se isele s njihovog zemljišta, dvije zaraćene tvrtke očito su zakopale ratnu sjekiru.

Prema planovima, Nomago, podružnica Slovenskih željeznica, otkupit će imovinu autobusnog kolodvora u Ljubljani i preuzeti zaposlenike.

Krajem ove godine istječe ugovor o najmu autobusnog kolodvora u Ljubljani (AP Ljubljana), koji upravlja središnjim autobusnim kolodvorom u glavnom gradu, za zemljište na kojem se nalazi oronula i neugledna zgrada za kupnju karata. Činjenica da je zemljište u vlasništvu jedne tvrtke, a zgrada na njemu u vlasništvu druge, glavni je razlog zašto je autobusni kolodvor u Ljubljani neugledan.

Slovenske željeznice stekle su zemljište na kojem se nalazi zgrada AP Ljubljana nakon što je Vrhovni sud prije više od desetljeća, nakon dugotrajnog suđenja, presudio da pripada Slovenskim željeznicama. Prema ugovoru o najmu koji je tada sklopljen, AP Ljubljana morala bi se iseliti s zemljišta kada bi Slovenske željeznice dobile konačnu građevinsku dozvolu za izgradnju novog autobusnog kolodvora. Do trenutka kada je Ministarstvo prirodnih resursa i prostornog planiranja sredinom studenog izdalo građevinsku dozvolu, koja još nije pravomoćna, prošle su gotovo dvije godine otkako su Slovenske željeznice podnijele zahtjev za njezino dobivanje.

Čak i da Slovenske željeznice nisu dobile građevinsku dozvolu za izgradnju novog putničkog terminala, AP Ljubljana bi se do kraja ove godine morala iseliti s zemljišta na kojem upravlja središnjim autobusnim kolodvorom u Ljubljani. Slovenske željeznice su također pokušale pravnim putem natjerati AP Ljubljana da se iseli s njihovog zemljišta.

Odluka je u rukama dioničara

Međutim, kako se čini, dvije prethodno zavađene tvrtke sada su se potukle. Kao što se može vidjeti iz dnevnog reda glavne skupštine AP Ljubljana, koju je sazvao izvršni direktor tvrtke Marjan Kotar, koji je jedan od najvećih vlasnika s približno 16 posto vlasničkog udjela, dioničari će pred kraj ove godine odlučiti o prodaji više od 25 posto imovine tvrtke tvrtki Nomag, podružnici Slovenskih željeznica. Prema neslužbenim podacima, velika većina ili sva imovina AP Ljubljana bit će prodana Nomag-u, a osim toga, za jednu od najvećih tvrtki za cestovni prijevoz u Sloveniji se kaže da ima preopterećene radnike.

Planovi preuzimanja AP Ljubljana imaju dugu povijest. Već 2022. godine, Slovenske željeznice planirale su preuzeti AP Ljubljana, prema neslužbenim podacima za dva milijuna eura. Taj iznos predstavljao je procjenu vrijednosti AP Ljubljana na temelju njegove procjene iz 2020. godine. Budući da su se prihodi od tada do 2022. povećali za gotovo polovicu, na 2,8 milijuna eura, a neto dobit za 3,7 puta, na oko 450 tisuća, dioničari cilja preuzimanja uopće nisu prihvatili ponudu. Nakon odbijanja ponude za preuzimanje, Slovenske željeznice AP Ljubljana raskinule su ugovor o najmu, a prema neslužbenim podacima dodatno su smanjile svoju ponudu, na 1,3 milijuna eura. Međutim, AP Ljubljana je oglasila raskid ugovora, zauzevši stav da je ugovor o najmu raskinut nezakonito, budući da građevinska dozvola još nije ishođena. Nakon toga uslijedila je tužba Slovenskih željeznica za deložaciju sa zemljišta.

Dnevni red glavne skupštine AP Ljubljana, koju je sazvao izvršni direktor tvrtke Marjan Kotar, koji je jedan od najvećih vlasnika s približno 16% vlasničkog udjela, pokazuje da će dioničari pred kraj ove godine odlučivati o prodaji više od 25% imovine tvrtke Nomag, podružnici Slovenskih željeznica.

Odbijanje ponude za preuzimanje i nepoštivanje zahtjeva Slovenskih željeznica pokazali su se kao izvrsna taktika za vlasnike AP Ljubljana. U 2023. godini AP Ljubljana je svojim vlasnicima isplatila 590.000 eura dividendi, prošle godine 993.000 eura, a ove godine gotovo milijun eura. S velikom vjerojatnošću možemo predvidjeti da će se neto dobit ostvarena ove godine i neraspoređena bilančna dobit u iznosu od oko 224.000 eura također isplatiti u obliku dividendi. Kao bonus, ako dioničari na glavnoj skupštini dovoljnom većinom podrže prijedlog prodaje imovine tvrtke, među njima će se raspodijeliti dodatnih nekoliko stotina tisuća eura. Prošle godine AP Ljubljana povećala je prihod od prodaje za 12 posto, na 3,6 milijuna eura, a neto dobit za gotovo 30 posto, na nešto više od 720 tisuća.

O planiranom poslu odlučivat će zaštitnik tržišnog natjecanja

Ako Nomago otkupi imovinu AP Ljubljana, o dogovorenom poslu morat će odlučivati i Javna agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AVK), prema riječima odvjetnika koji nije želio biti imenovan, iako to neće značiti izravno preuzimanje tvrtke. Predmetni posao uključivat će prijenos imovine na drugu tvrtku. Prema Zakonu o sprječavanju ograničenja tržišnog natjecanja, koncentracija se definira kao trajnija promjena kontrole nad tvrtkom.

Budući da se odluka AVK-a ne očekuje uskoro, a zasigurno ne po isteku ugovora o najmu, to znači da Nomago neće moći započeti s radom autobusnog kolodvora u Ljubljani do daljnjega. Stoga možemo zaključiti da će Slovenske željeznice produžiti ugovor o najmu zemljišta tvrtki AP Ljubljana te da će potonja još neko vrijeme nastaviti upravljati središnjim autobusnim kolodvorom u Ljubljani.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik